- انجمن زنان پژوهشگر تاریخ -
 
 

روز عاشوراست. عاشورای سال 1429ه.ق. و تاریخ باری دیگر یادآوری می کند عاشورای سال 61ه.ق. را. کربلا صحنه ها و سخن های فراوانی از حضور زنان برای نقل در تاریخ دارد. از حضور زینب،ام کلثوم،فاطمه،رقیه،سکینه،و ام هانی در این واقعه عظیم سخن می گوید و نیز از شهادت ام وهب شیر زنی که در عاشورا شهید شد ،یاد می کند.

حسین با شهادت خود و یارانش حماسه ای را در کربلا آفرید و کار خود را در عاشورا به پایان رساند و ادامه رسالت را بر دوش های یک زن ،زینب خواهر خود سپرد.از این پس ،زینب ابلاغ گر پیام خون حسین است و رسواگر ظلم ستم گران تاریخ . او از سالیانی پیش برای مواجهه با چنین روزی صعب و سهمگین آماده شده بود.رحلت پیامبر اکرم و رحلت مادر در خردسالی که بین او و دنیای شیرین کودکی فاصله افکند. پس از آن ،شهادت پدر و برادر خود امام حسن او را آبدیده تر کردو اینک در عاشورا،شهادت امام حسین ، برادر زادگان و به خون نشستن دو فرزندش-محمد و عون-از او بانوئی پولادین ساخت.

چه سهمگین و چه دشوار است اندیشیدن به این تراژدی بزرگ تاریخ با حضور یک زن که از این پس باید ابلاغ گر پیام خون برادر باشد و نیز قافله سالار کاروان اسیران و رسوا گر ستم گران برای همه عصرها و همه نسل ها.رسالت زینب پس از شهادت برادر آغاز شده است.او را به همراه سایر اسراء و از آن جمله امام سجاد راهی کوفه می کنند.در کوفه زینب را به مجلس ابن زیاد می برند. او با شکوهی خاص وارد مجلس می شود و به عبیداله اعتنائی نمی کند.عبیداله از این بی اعتنائی خشمگین شده و با اینکه زینب را شناخته است ،می پرسد:این پر نخوت و تکبر کیست؟کسی جواب نمی دهد.بار سوم زنی پاسخ می دهد:این زینب دختر علی است.

زینب در شام و در برابر یزید نیز با خطبه ای آتشین به رسوائی ظالمان می پردازد و یزید از سر ترس و هراس ،کاروان اسیران را به مدینه می فرستد.پس از ورود کاروان به آن شهر ،زینب که همه خاطرات مدینه را در دل داشت،تا نگاهش به قبر پیامبر اسلام می افتد ،صدای گریه اش بلند می شود و فریاد می زند:ای رسول خدا!خبر کشته شدن حسین (ع)را آورده ایم.

از آن پس زینب تا یک سال و اندی پس از واقعه کربلا که در قید حیات بود،به عنوان شاهد و حاضر در آن واقعه ،ابلاغ گر پیام خون برادر و رسواگر حاکمان ستم گر زمان خود می شود و پیام شهیدان را در میان هیاهوی همیشگی قداره بندان و جلادان به گوش تاریخ می رساند و الگوئی می شود برای زنان و مردان در همه عصر ها و همه نسل ها که با ظلم و ستم به مبارزه برخیزندو برای استقرار عدالت و دادگری کوشا باشند.

احیاء

لینک نوشته
یکشنبه ۳٠ دی ،۱۳۸٦ - انجمن زنان پژوهشگر


ستاره ها تا در آسمانند خوب دیده نمی شوند اما اگر افول کنند تازه نبودشان حس می شود .

و چه درد عمیقی بر دلها می نشیند وقتی در غم هجران می سوزند و می گدازند

بار دیگر ستاره ای از آسمان علم و ادب و معرفت ایران ما چیده شد، اینک ماییم و حسرت فقدان

دائرة المعارف بزرگ متحرک اسلام. استاد شهیدی بزرگ مرد عالم علم و دین و ادب و مرام

بزرگی او به تواضعش بود در اوج دانایی و توانایی در استنباط حقایق و به دسترس بودنش برای

پژوهشگران جوان و شاگردانش و پاسخگوئیش به سوالات . عالم بود و امورخ بود و ادیب بود  و

بزرگ بود و فرزانه بود و مهربان بود استاد ما . کاش بود و نورافشانی می کرد هنوز صفحه های

تاریک علم و دانش را و تاریخ را که سخت نیازمندیم به راه گشایی ها .

وحدت حوزه و دانشگاه و سنت و مدرنیسم انگار در وجود استاد متبلور بود . عالم بود و مرگش

ثلمه ای بر عالم  و علما و تشنگان معرفت .

روحش شاد و راهش مستدام باد

لینک نوشته
دوشنبه ٢٤ دی ،۱۳۸٦ - انجمن زنان پژوهشگر


آغاز سخنرانی های ماهانه انجمن زنان پژوهشگر تاریخ پس از

 سومین سمینار بین المللی زن در تاریخ اسلام

 

انجمن زنان پژوهشگر تاریخ پس از برگزاری سومین سمینار بین المللی خود با عنوان زن در تاریخ اسلام که 29 و 30 آبان در شهر یزد، برگزار شد، نشست های علمی ماهانه خود را با عنوان "زن در جهان اسلام" ادامه می دهد .

به گفته روابط عمومی انجمن ، سخنران دی ماه این سلسله نشست ها ، خانم دکتر الهه رستمی استاد اقتصاد کشورهای درحال توسعه در دانشگاه لندن (soas) و مدرسه عالی مطالعات آسیایی و آفریقایی است و متخصص مسائل ایران، افغانستان و خاورمیانه بویژه مسائل زنان است.

از تألیفات ایشان 2 کتاب با عنوان جنسییت، اشتغال و اسلام گرایی تحقیقی در نقش زنان در جمهوری اسلامی ایران و نیز زنان افغان را می توان نام برد.

وی ساعت 16 روز چهارشنبه 5 دی ماه سال جاری در دفتر انجمن پیرامون "نگاهی جهانی به زن مسلمان" سخن خواهد گفت .

 

ورود برای کلیه علاقمندان آزاد است

 

آدرس : ميدان انقلاب ، بعد از جمالزاده جنوبي ، خيابان نوفلاح خيابان ديلمان شماره 71 تلفكس : 66917570
لینک نوشته
دوشنبه ۳ دی ،۱۳۸٦ - انجمن زنان پژوهشگر


4 روز از گزارشهاي باستان شناسي در سمپوزيوم سالانه گزارشهاي باستان شناسي ايران سيراب شدم. وه كه چه زيبا و غرورآفرين بود. 4 روز تمام از اينكه ايرانيم و احتمالاً وطنم خاستگاه تمدن بين النهرين و احتمالاً تمدن جهان است به خود باليدم، به خود باليدم از اينكه نخستين جراحي چشم مصنوعي از جنوب شرقي وطن من مايه گرفته است، نخستين انيميشن، نخستين خط، نخستين روستا و بسيار نخستين هاي ديگر از كشور من ، ايران من، پا گرفته است.
حالا مي فهمم كه چرا آن آشناي فيليپيني پس از يك سخنراني يك ساعته ي من در باره ي ايران، پرسيد شما ايرانيان را چه مي شود كه دور از ايران جز از ايران سخن نمي گوييد ، جز از ايران و بازگشت به آن نمي انديشيد؟ راستي مگر مي شود به 7 هزارسال تاريخ بسته باشي و جز از خاستگاهت سخن بگويي؟
در اين 4 روز يكسر به عالم دانشجويي بازگشتم اگرچه كه عالم دانشجويي دانشجويان فعلي هيچ شباهتي به عالم ما نداشت كه آمده بوديم دنيا را تغيير دهيم. ما ترشرو و سفيد-سياه بوديم و اينها بگو بخند و رنگي، ما جدي و سختگير بوديم و اينها سهل انگار، ما متكبر و خودبين بوديم اينها متواضع و تأثير گذار. بودن در ميانشان شيرين بود اگرچه ذهنم از نقد حركات و سكنات و پوششان باز نمي ايستاد اما دوست داشتني بودند و از خود. نمودي ديگري از جوانان وطن كه روزي ما بوديم و امروز اينانند. 
باستان شناسي با اين گزارشها، با اين انبوه خوب و بد گزارشها از عالم از ما بهتران سقوط كرده است و اينك در دست ماست، در دست من علاقه مند. پيش از اين گزارشها سنگين بود و نامفهوم، اينك فراوان است و قابل درك و غرورآفرين. امروز در دست ايرانيان است و پيش از اين در دست ديگران. مجيدزاده، استاد قابل احترام باستان شناسي در گزارش جيرفت سخن زيبايي گفت كه به دل مي نشست. گفت در اين چند فصل كار در جيرفت، ما دست كم 15 باستان شناسي خارجي را تربيت كرديم. دست مريزاد.

سيما سلطاني


لینک نوشته
دوشنبه ۳ دی ،۱۳۸٦ - انجمن زنان پژوهشگر


جهت رويت مطالب قبلي به آرشيو وبلاگ مراجعه كنيد
 
انجمن زنان پژوهشگر تاريخ
اخبار وبلاگ ها
ليست وبلاگ ها

آمار و خروجی
  RSS 2.0  


Powered by:
پرشین وبلاگ